Снежинки

Досвід роботи

 

Із досвіду роботи

Майстер клас "Елементи інноваційних технологій на уроках

 інформатики" <<<

Мудрість мешканців пустелі говорить – «Можна привести верблюда на водопій, але не можна змусити його напитися». Це прислівя відбиває основний принцип навчання – можна створити всі необхідні умови для навчання, але саме пізнання відбудеться тільки тоді, коли учень захоче пізнати. Як зробити так, щоб учень почував себе потрібним на кожному етапі уроку, був повноцінним членом єдиної команди класу?

Мета вчителя – передати своє захоплення предметом дітям, щоб вони полюбили інформатику та математику так як він, створити свої уроки цікавими.

Тому основним завданням системи освіти має підготовка соціально адаптованої особистості. Це передбачає розвиток пізнавальних інтересів учнів, формування їх пізнавальної активності та самостійності, здатності до подальшої продуктивної діяльності і поповнення власних знань упродовж усього життя. Виникає необхідність змінити взаємовідносини і взаємодію між вчителем і учнем, тобто змінити їх ролі у навчально-виховному процесі. Вчитель буде не тільки джерелом знань, які він передає, використовуючи різні методи та засоби навчання, він повинен стати кваліфікованим консультантом у розв’язанні різноманітних (навчальних) проблем. Завдяки цьому учень стає активним учасником навчального процесу.

Методична проблема - впровадження інновацій при викладанні курсу інформатики.

На протязі своєї педагогічної діяльності крім традиційних методів навчання, використовую і інтерактивні методи, такі як (сніжна грудка, ажурна пила, мозковий штурм, продовжи речення, пошук інформації та інші). Використовую інноваційні методи навчання. Наприклад, для закріплення матеріалу такий портал як https://learningapps.org

Ось деякі розробки уроків:

http://teacherjournal.in.ua/rozrobky/poniattia-kompiuternoi-publikatsii-vydy-publikatsii-ta-ikh-shablony-prohramni-zasoby-dlia-stvorennia-publikatsii-1 - “Поняття комп’ютерної публікації. Види публікацій та їх шаблони. Програмні засоби для створення публікацій.”

https://vseosvita.ua/library/ponatta-zapitu-do-relacijnoi-bazi-245884.html - “Поняття запиту до реляційної бази”.

Сама або з дітьми створюємо завдання (тести, кросворди, вправи), які можна використовувати як на початку уроку, так і для закріплення матеріалу або для контрольного тестування.

https://naurok.com.ua/test/osnovi-informaciyno-bezpeki-621488.html - “Основи інформаційної безпеки”

https://vseosvita.ua/test/karta-znan-149405.html - “Карта знань”

https://vseosvita.ua/test/pozhezhna-bezpeka-118351.html “Пожежна безпека”

Також разом із дітьми створюємо хмаринки слів на сайті https://wordart.com/

Це і самій цікаво, і дітям. Наприклад, для закріплення табличних величин у мові програмування Lazarus такі хмаринки слів:

На уроках інформатики по завершенні теми зручно використовувати метод проектів. Творчі роботи учнів:(додаток 1), (додаток 2), (додаток 3). Діти активно беруть участь у презентаціях своїх робіт. З 2014 року у нашій школі відкрили курси “Оператор комп’ютерного набору ІІ категорії”. З того часу і по цей день працюю у цих групах. Вже випустили 54 оператора. Для того, щоб цікавіше було навчатися їм, найчастіше стала використовувати метод “Перевернуте навчання”.

Дітям це подобається, збільшилося учнів, які з захопленням вивчають запропоновані теми.

«Перевернуте навчання» - це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного (!) уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а в класі час використовується на виконання практичних завдань.

Перша «перевернута школа», яка повністю перейшла на принцип «перевернутого навчання», з’явилася ще у 2010 році у м. Детройті США. З кожним роком усе більшим стає число індивідуальних програм в галузі освіти, частіше починають використовувати перевернуті моделі навчання. Короткі навчальні відеолекції дозволяють просуватися по темі в зручному для них темпі, перемотуючи запис для повторного перегляду важливих моментів і пропускаючи ті частини, матеріал яких їм уже знайомий. Усе це сприяє тому, що школярі приходять у клас підготовленими до використання програмного забезпечення і в змозі робити творчі проекти спільно з іншими учнями. 

Присвятивши час на уроці розбору матеріалу, вчителі мають можливість виявити помилки у сприйнятті, особливо ті, які широко поширені у класі. У той же час спільні проекти можуть сприяти соціальній взаємодії між школярами, полегшуючи процес сприйняття інформації один у одного. Однак існують і труднощі впровадження цієї технології: великий об’єм технічної підготовчої роботи; залежність від технічного оснащення школи та учнів. Як, наприклад, працювати з дітьми, у яких немає комп'ютера або виходу в Інтернет? Або як зробити відеоконтент, який з великою ймовірністю привертав би увагу учнів? І, нарешті, як організувати навчання в рамках моделі перевернутого класу, щоб воно відповідало вимогам до рівня знань, умінь і навичок учнів, які висуваються шкільними програмами? Завдяки сучасним технологіям колекції лекцій (відео, інтерактиви, навчальні матеріали, тести для самоперевірки) доступні кожному в інтернеті. Навчальні заклади вже не є хранителями інформації, а вчителі – єдиними джерелами знань. Той, хто має вихід у мережу, у зручний для нього час може отримати якісний контент. Пріоритети змінюються: лекції (в будь-якій формі) повинні підтримувати навчання, а не займати центральне місце. Зміст навчання вже не є самоціллю, а стає відправною точкою. Акцент робиться на процесі пізнавальної діяльності, у ході якої учень, спираючись на контент, відкриває для себе нове знання.

    Попереднє ознайомлення учнів вдома з новим навчальним матеріалом за підручником, а на уроці – короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань та вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо. У майбутньому, сподіваюся, залишиться зробити один крок – замінити підручник пакетом мультимедійних матеріалів для домашнього використання.

    Як правило, програми, рекомендовані до використання МОН України, дуже насичені навчальним матеріалом і передбачають вивчення інформатики протягом 1-2 год. на тиждень. Досягти засвоєння такого обсягу матеріалу учнями та ще й сформувати стійкі практичні навички за відведений час неможливо традиційними засобами класичної педагогіки. Тому для виконання насичених діючих програм з інформатики доводиться шукати шляхи інтенсифікації проведення уроку. Зокрема, пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких, неефективних в умовах обмеженого часу, прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів та презентацій тощо. Їх упевнено витісняють елементи педагогіки співробітництва: вчитель виступає скоріше у ролі колеги і консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, у багатьох випадках, самонавчанням, а це в більшій мірі сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.

    А що робити з підручниками? Їх роль взагалі в сучасному світі суттєво змінилася. Підручник в ідеалі повинен не тільки містити фактичний матеріал майбутнього уроку, який, до речі, можна знайти будь-де в Інтернеті, а головне бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, ураховувати міжпредметні зв’язки! На жаль, дуже часто шкільні підручники пишуться вузькими спеціалістами без урахування рівня навчальних досягнень учнів з інших предметів, починаючи зі швидкості читання й закінчуючи математикою, фізикою, мовами, літературою, історією тощо. Якщо шкільні підручники не враховуватимуть усього переліченого, то їх роль і корисність з розвитком доступності до мережі Інтернет у школах зійдуть нанівець, бо навчання за такими «підручниками», особливо за «переверненою» методикою, мало чим відрізнятиметься від навчання за матеріалами, самостійно знайденими учнями на різноманітних Інтернет-ресурсах. Навіть з урахуванням обмежених технічних можливостей сучасної української освіти методика «переверненого навчання» інформатики впроваджена у школах різних регіонів України й у більшості випадків дає гарні результати засвоєння учнями нових знань і навичок. Концепція перевернутого класу знайшла поширення завдяки онлайн-технологіям.

    Тепер для того, щоб провести заняття, і вчителю, і учням необов'язково взагалі бути в класі: вчитель готує відеоурок, учні його дивляться вдома, а заняття в класі присвячується дискусіям і виконанню вправ. На сьогоднішній день перевернуте навчання допомагає в організації роботи класу в реальному часі, «підбадьорює» дітей ігровою системою рейтингів. Є спеціальні програми для проведення опитувань і вікторин онлайн, забезпечується швидкий обмін матеріалами між учнями і вчителем, економлячи час. Діти,у свою чергу, отримують постійний доступ до навчальних матеріалів з мобільних пристроїв і завжди можуть освіжити в пам'яті коментарі викладача до своєї роботи.

    Наші оператори в 11 класі здають кваліфікаційний екзамен. Це дійство яскраве і цікаве. Дивлячись на них, виникає почуття задоволення, що наша вчительська праця була, є і буде завжди потрібною.

Якщо учитель поєднує в собі любов до справи і до учнів, він – досконалий учитель. (Л. Толстой) Інформація про результати фахової діяльності.

Використані джерела

1. Стаття “ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕРЕВЕРНУТОГО НАВЧАННЯ В РОБОТІ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ”. Журнал “Молодий вчений”. Білоусова Н.В., Гордієнко Т.В. Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя.

2. https://learningapps.org

3. https://wordart.com/

Комментариев нет:

Отправить комментарий